mei
24
di
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 24 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
25
wo
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 25 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

Speciale tour door de heringerichte personeelsvertrekken van Huis Doorn @ Huis Doorn
mei 25 @ 10:00

Achter de schermen: werken voor de hoge heer
Bekijk Huis Doorn vanuit een ander perspectief: stap in de schoenen van het personeel van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en bezoek de kamers waar hij zelf nooit kwam…

Waan je terug in de tijd als je over de smalle diensttrap loopt naar de vertrekken die verborgen liggen achter de rijke interieurs.

Hoe was het om 100 jaar geleden voor een ex-keizer te werken?
Wat was er allemaal nodig om een huishouden in een groot landhuis draaiende te houden en hoe lagen de sociale verhoudingen? Tijdens de special tour kom je alles te weten over de personeelsleden, hun werkzaamheden en bezoek je de plekken waar hun leven zich afspeelde.

Geschiedenis beleven
In het depot lagen de spullen en meubels van de bedienden van de keizer decennialang opgeslagen. Nu zijn ze weer op terug op zolder en brengen ze in de oorspronkelijke kamers van de bedienden de geschiedenis tot leven.

Special tour personeelsvertrekken
Bezoekers beleven Huis Doorn vanuit een ander perspectief en nemen de route van het personeel. Van de keuken in het souterrain, naar de dienkamer naast de eetzaal en via de personeelstrap naar de zolder. Op de zolder zijn de kamers van de kamervrouw, kamerheer, lijfarts te zien, evenals de zilverpoetskamer, de uniformkamer en het appartement van een van de dochters van de tweede vrouw van Wilhelm II.

Toegankelijkheid
Museum Huis Doorn heeft een authentieke indeling en inrichting, zonder personenlift. Hierdoor zijn de personeelsvertrekken helaas niet toegankelijk voor kinderwagens, rolstoelen en rollators.

 

mei
26
do
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 26 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
27
vr
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 27 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
28
za
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 28 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

Freek de Jonge speelt ‘Kom Verder’ @ De Stadswal
mei 28 @ 20:00 – 22:00
Freek de Jonge speelt 'Kom Verder' @ De Stadswal

Evenement Beschrijving

Een topverrassing, aan het eind van ons seizoen: op zaterdag 28 mei staat niemand minder dan Freek de Jonge bij De Stadswal in Doetinchem op het podium met zijn voorstelling ‘Kom Verder!’

En laat in die voorstelling nou net Doetinchem een mooie bijrol spelen…

Henk Dijk zat het nieuwste boek van Freek te lezen en tot zijn verbazing zag hij Doetinchem voorbij komen, waar ooit Freek’s vader op school heeft gezeten. Henk stuurde Freek een mail met de vraag of het niet leuk zou zijn om dit verhaal eens uit de doeken te komen doen in Doetinchem. In de Stadswal. Freek reageerde per omgaande. Op deze uitnodiging had hij zitten wachten… (vrije vertaling).

In de voorstelling Kom verder! onderzoekt domineeszoon Freek de Jonge met verbeeldingskracht het leven van zijn ouders en grootouders, een verhaal dat ons een voorbije wereld binnen voert waarin het geloof intens wordt bevraagd en beleefd.
Kom verder! is een voorstelling gebaseerd op deel een van Freek de Jonge’s memoires. Het verhaal begint in de zomer van 1900 op Duiveland. Tijdens het hoeden van een kudde koeien krijgt de dan veertienjarige grootvader van Freek een Roeping. Gehoorzaamheid aan Gods vraag heeft tot gevolg dat zijn vader, Andries de Jonge, die vijftien jaar later in Breda ter wereld komt, wordt voorbestemd tot predikant. Na gymnasia in Gouda, Deventer en in Doetinchem gaat Freeks vader theologie studeren in Groningen en wordt Gerardus van der Leeuw zijn leermeester. Vlak voor de oorlog ontmoet hij door een bizar toeval zijn aanstaande echtgenote, wier broers tot ontzetting van haar vader voor de nsb hebben gekozen. Na zijn eerste gemeente Westernieland trekt het gezin De Jonge in 1946 naar Workum, waar alles ideaal lijkt tot het drama toeslaat dat tot de ‘ervaring’ leidt waar Andries de Jonge zo naar hunkerde.

Het wordt een bijzondere avond, gecombineerd met enkele liedjes. Ook staat Freek open voor vragen uit het publiek.
Tickets kosten 20 euro (ex 1,20 servicekosten) in de voorverkoop via de link en als er nog tickets zijn 25 euro op de avond zelf aan de zaal.
Na afloop wil Freek graag zijn boek (Kom Verder!) signeren. Het boek zal deze avond ook te koop zijn.

mei
29
zo
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 29 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
31
di
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 31 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

jun
1
wo
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
jun 1 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur