mei
24
di
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 24 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
25
wo
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 25 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
26
do
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 26 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
27
vr
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 27 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
28
za
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 28 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
29
zo
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 29 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

mei
31
di
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
mei 31 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

jun
1
wo
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
jun 1 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

jun
2
do
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
jun 2 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

jun
3
vr
Rouw. Van keizerin tot corona @ Huis Doorn
jun 3 @ 10:00 – 17:00

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’, die vanaf 1 oktober te zien is, presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Speciaal voor Museum Huis Doorn ontwerpen studenten van ArtEZ, University of Design in Arnhem, hedendaagse rouwkleding die tijdens de tentoonstelling wordt geëxposeerd.

Museum Huis Doorn
Museum Huis Doorn is het ballingsoord van de laatste Duitse keizer Wilhelm II en Plaats van herinnering WOI.

1 oktober 2021 t/m 3 juli 2022
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur